Összefoglalás
Antioxidánsok és cink magas mennyiségű adagolása jelentősen csökkenti az előrehaladott időskori makuladegeneráció (AMD - Age Related Makuladegeneration) és az azzal összefüggő látásvesztés kockázatát. Ugyanezen mikrotápanyagok a katarakta kialakulására és progrediálására nem voltak szignifikáns hatással. Az USA egész területére kiterjedő klinikai tanulmány ezen eredményeiről az "Archives of Ophtalmology" 2001. októberi száma számolt be. Ugyanebben a magas rizikójú csoportban - amely tagjainak egyik szemében intermedier vagy előrehaladott AMD volt - a tápanyagok kb. 19 %-kal csökkentették a látásvesztés rizikóját. Azon paciensek számára, akik nem szenvedtek AMD-ben, vagy annak korai stádiumában voltak, a mikrotápanyagok nem jelentettek felismerhető hasznot. Az "Age-Related Eye Disease Study" (AREDS) - Korfüggő Szembetegségre vonatkozó Tanulmány - című klinikai tanulmányt az USA-ban a kormány Nemzeti Egészségügyi Intézeteinek egyike, a Nemzeti Szemintézet (National Eye Institute - NEI) támogatta.
-Ez egy izgalmas felfedezés, mivel az AMD-vel leginkább veszélyeztetett emberek számára ezek a mikrotápanyagok jelentik az első hatékony terápiát a betegség progrediálásának lassítására, - mondja Paul A. Sieving orvos, az amerikai Nemzeti Szemintézet (NEI) igazgatója. - az AMD az egyik fő oka annak, ami miatt az amerikaiaknál 65 éves kor felett csökkent látás és vakság alakul ki. Jelenleg a progrediálódott AMD kezelése eléggé behatárolt. Fokozottan veszélyeztetett személyeknél - akiknek egyik vagy mindkét szemében intermedier AMD, illetve egyik szemében előrehaladott AMD alakult ki - ezek a mikrotápanyagok késleltetik az előrehaladott AMD progresszióját. -Ezek a mikrotápanyagok az AMD-nek gyógyszerei és nem állítják helyre a betegség következtében elveszett látásképességet, - mondta Dr. Sieving. - Kulcsszerepük lesz viszont a betegek látásképességének megőrzésében akkor, amikor nagy a kockázata az előrehaladott AMD kialakulásának.
- Az AMD gyakori jellemzője sárga lerakódások jelenléte a retina alatt. Ezek a druzenek, amik 60 év feletti pacienseknél gyakran megtalálhatóak és szemészeti vizsgálat során kitágított pupilláknál láthatóak. Normál esetben a druzenek maguk nem okoznak látásképesség vesztést, de méretük és/vagy számuk növekedése fokozza annak veszélyét, hogy a páciens a jelentős látásképesség vesztést okozható előrehaladott AMD-ben megbetegedjen. Ebben a tanulmányban az AMD három stádiumát analizálták: 1. Korai AMD: A paciensek egyik vagy mindkét szemében több kis vagy néhány közepes méretű druzen található. Ezeknél az egyedeknél nincs AMD okozta látásvesztés. 2. Intermedier AMD: Ezeknek a pacienseknek egyik, vagy minkét szemében több közepes méretű, illetve egy vagy több nagyméretű druzen található. Ezeknél az egyedeknél csekély látásvesztés van, vagy nincs látásvesztés. 3. Előrehaladott AMD: Azon kívül, hogy druzen van jelen vagy a fényérzékeny sejtek és a retina központi részének támasztó szövetei károsodtak (száraz forma), vagy a retina alatt abnormális és törékeny vérerek találhatóak, amelyekből folyadék távozik, vagy amelyek véreznek (nedves forma) egyik vagy mindkét szemben. Az előrehaladott AMD ezen két formája a látás jelentős vesztését okozhatja.
A tudomány még bizonytalan annak megítélésében, hogy bizonyos esetekben hogyan és miért vezet a druzen méretének és/vagy számának növekedése előrehaladott AMD-hez. Az előrehaladott AMD az éleslátás központi funkcióját befolyásolja, és így az olyan mindennapi tevékenységeket akadályozza, mint az olvasás, autóvezetés, barátok arcának felismerése. Megfigyelték, hogy az előrehaladott AMD kockázata annál nagyobb, minél nagyobb és minél több druzen van jelen. Azon betegeknél, akiknek egyik szemében előrehaladott AMD van, az ilyen stádiumú AMD különösen nagy eséllyel fejlődik ki a másik szemben is. A klinikai vizsgálatban alkalmazott összetétel különböző antioxidatív vitaminokat tartalmaz. Ezen tápanyagok segítenek az egészséges sejtek és szövetek fenntartásában. A kombináció cinket is tartalmaz, amely a test sokféle szövetébe beépülő fontos ásványi anyag..
Az AREDS-kutatók által vizsgált tápanyag-kombináció 500 mg C vitamint, 400 NE E vitamint, 15 mg béta-karotint, 80 mg cinket cinkoxid formában és 2 mg rezet rézoxid formában tartalmazott (a réz hozzáadása a magas dózisú cink adagolása következtében kialakuló rézhiány pótlására szolgál.) -Korábbi tanulmányok arra a következtetésre jutottak, hogy a sok zöld levelű zöldséget fogyasztó egyének esélye kisebb arra, hogy AMD-ben megbetegedjen, - mondta Frederick Ferris, a NEI klinikai kutatási igazgatója, az AREDS vezetője. - Azokat a nagy tápanyag mennyiségeket, melyeket az AREDS-ben vizsgáltunk, nagyon nehezen lehet táplálékokkal bevinni a szervezetbe.- "Az AREDS résztvevőinek majd kétharmada úgy döntött, hogy a klinikai vizsgálatban kapott gyógyszerezés mellett naponta multivitamin készítményt is fogyaszt", - mondta Dr. Ferris. "Az AREDS azt is megmutatta, hogy olyan paciensek esetében, akiknél az előrehaladott AMD kialakulásának nagy az esélye, csökkenthető a látásvesztés rizikója, ha a naponta fogyasztott multivitamint kiegészítik a tanulmány szerint adagolt, nagy mennyiségű antioxidánssal és cinkkel."
A vizsgálatot 11 klinikai központban végezték 4.757 személyen, akiknek kora 55 és 80 év között volt. A résztvevők a következő 4 kezelés egyikét kapták: 1. csak cink, 2. csak antioxidánsok, 3. antioxidánsok és cink kombinációja, 4. placebo. A tápanyagok hatását olyan egyéneknél vizsgálták, akiknek a tanulmány elején nagy esélyük volt előrehaladott AMD-ben való megbetegedésre. Akik intermedier AMD fázisban voltak, vagy akiknek előrehaladott AMD-jük volt az egyik szemükben. Annak a csoportnak volt a legkisebb esélye előrehaladott stádiumú AMD-ben megbetegedni és azzal járó látásvesztést elszenvedni, akik antioxidánsokat és cinket szedtek. A csak cinket és csak antioxidánst szedő csoport esélye is csökkent az előrehaladott AMD-ben való megbetegedésre, de nem olyan mértékben, mint az antioxidánsok és cink kombinációját szedőké. A placebo csoport résztvevőinek volt a legnagyobb esélye a megbetegedésre. Dr. Ferris elmondta, hogy néhány, intermedier AMD-ben szenvedő személy valószínűleg orvosi okokból nem akart nagy dózisú antioxidánst és cinket szedni. " - Például a béta-karotinról bebizonyosodott, hogy dohányzás esetén növeli a tüdőrák rizikóját," - mondta. "Ezek az egyének a háziorvosukkal kell megbeszélniük a számukra legmegfelelőbb kombinációt. Nagy mennyiségű cink alkalmazása esetén fontos, hogy a táplálékhoz elegendő rezet is adjunk a rézhiány kialakulásának elkerülésére." A tanulmány kataraktára vonatkozó részében a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ugyanazok a tápanyagok a korfüggő katarakta kialakulására és progressziójára nem voltak jelentős hatással. A katarakta a szemlencse zavarosodása, amely meggátolja, hogy a fény elérje a retinát és ezzel a látásképességet befolyásolja. "Azoknál a résztvevőknél, akik csak cinket, vagy csak antioxidánst vagy a cink és antioxidáns kombinációt kapták, nagyjából ugyanolyan valószínűséggel fejlődött ki katarakta, mint azoknál, akik placebot szedtek," mondta Dr. Ferris. -A tanulmány tervezésének időpontjában labor- és állatkísérletek alapján azt a következtetést vonták le, hogy az antioxidánsok hasznosak lehetnek a katarakta kezelésében vagy megelőzésében - mondta Dr. Ferris. "Ugyancsak ebben az időben bizonyos korlátozott epidemiológiai adatok és tanulmányokból származó adatok szerint az antioxidánsok képesek lennének a katarakta képződését befolyásolni. A mi analíziseink azonban nem mutattak összefüggést az AREDS-ben alkalmazott antioxidáns vitaminok és a katarakta kialakulás között." Annak ellenére, hogy a tanulmány 7 éves időtartama alatt ezek a tápanyagok a katarakta képződésének esélyét nem csökkentették, Dr. Ferris megjegyezte, hogy hosszabb időtartam alatt ezen antioxidánsok hatása más adagolásban vagy más antioxidánsok hatása nem kizárható. Az AREDS résztvevői csak kevés mellékhatást jelentettek. A cinkkel kezelt résztvevők kb. 7,5 %-a - ez 5 %-a azoknak, akik nem kaptak cinket - észlelt olyan húgyúti problémákat, melyek kórházi kezelést tettek szükségessé. A cinket kapott két csoport résztvevői kismértékű anémiáról számoltak be. Az összes csoportban elvégzett ilyen irányú vizsgálat azonban nem mutatott különbséget az egyes csoportok között. A nagy beta-karotin dózisok jól ismert mellékhatása, a bőrsárgulás csak kevéssé volt gyakori az antioxidánst kapó résztvevőknél.
|
|